Nieuwe turbo voor een 20vt
Geregistreerd: 22-07-2019
Posts: 5
Een van de dingen die aan vervanging toe zijn bij mijn 20vt is de turbo. Er zit te veel speling op de as.
Nu ben ik aan het rondkijken voor een nieuwe turbo en hierbij is mijn oog gevallen op een Garrett GT2860r.
Heeft hier toevallig iemand ervaring mee? En zijn er dingen waarmee rekening gehouden moet worden?
Alvast bedankt,
Kevin
Re: Nieuwe turbo voor een 20vt
Van: Apeldoorn
Geregistreerd: 19-05-2013
Posts: 526
Hoe is de motor qua gezondheid? Weet dat je met deze turbo wel gelijk een paar slagen groter gaat en dit zonder goede mapping snel naar de klote gaat. Je kunt beter voor een gt25r gaan, deze haalt ook max 320 pk en spoelt ook 750 toeren eerder op als een 28rs
Laatst bewerkt door jimmy (31-07-2019 04:32:20)
Re: Nieuwe turbo voor een 20vt
Geregistreerd: 22-07-2019
Posts: 5
jimmy geschreven:Hoe is de motor qua gezondheid? Weet dat je met deze turbo wel gelijk een paar slagen groter gaat en dit zonder goede mapping snel naar de klote gaat. Je kunt beter voor een gt25r gaan, deze haalt ook max 320 pk en spoelt ook 750 toeren eerder op als een 28rs
De verdere staat van de motor is goed. Bij warme motor en olie 1.8 bar olie druk bij stationair toerental, nagenoeg geen blow-by en geen rare bijgeluiden op een dode turbo na.
Maar is een GT2860R dan niet een vervangings turbo voor een TB2810?
Wat ik op andere sites lees zeggen ze dat dat wel zo is.
Re: Nieuwe turbo voor een 20vt
Van: Apeldoorn
Geregistreerd: 19-05-2013
Posts: 526
Nee is absoluut geen vervanging. GT28R of gt2560r is een grotere turbu en eigenlijk wel de beste turbo voor de 5 cilinder, maar hiervoor moet je wel wat aanpassingen doen om hem echt te kunnen gebruiken. (Tussen 300 en 350pk)
Een Gt2554R is voor de intervals een iets veiligere optie, maar ook hiervoor moet je de downpipe aanpassen naar 5 gaat garrett flens. Vergeet ook niet de adapters te kopen voor aanzuigzijde en drukzijde.
Wil je de downpipe niet aanpassen en gewoon op basis van origineel rijden, dan is een hybride een veel betere optie. Spoeltijd is gelijk of zelfs beter, power output is beter en is ook 360gr gelagert. Originele downpipe is er gewoon weer aan te schroeven. Een stage 2 is goed genoeg voor een origineel blok, stage 3 en 4 zul je wel zuigers en drijfstangen moeten wisselen.
Denk eraan dat bij meer vermogen ook de koppeling het niet gaat houden. Origineel is niet overbemeten.
Laatst bewerkt door jimmy (01-08-2019 22:25:37)